Hoe kun je documenten op een MacBook opslaan?

Wanneer er met een computer / laptop aan toepassingen wordt gewerkt moeten de bestanden kunnen worden opgeslagen. Bijvoorbeeld om op een later tijdstip verder te kunnen werken of de bestanden op een later moment terug te kunnen kijken / de documenten te bewerken. 

De manier waarop bestanden kunnen worden opgeslagen is afhankelijk van de toepassing waarmee aan toepassingen wordt gewerkt. Er zijn tegenwoordig verschillende programma’s waarmee via de MacBook aan documenten kan worden gewerkt. Enkele programma’s waarmee je op de MacBook aan documenten kunt werken zijn onder andere: 

  • Microsoft Office. Dit is een volledig programma waarmee aan iedere zakelijke toepassing kan worden gewerkt
  • iWork: Dit is het uitgebreide pakket van Apple om aan toepassingen te kunnen werken
  • Libre Office. Dit is een gratis alternatief voor Microsoft office
  • Google docs. Met deze toepassing kun je online aan bijna alle soorten documenten werken

Ben jij benieuwd hoe je de documenten kunt opslaan op een MacBook zodat je ze op een later moment rustig kunt bekijken / bewerken? In dit artikel vertellen we alles over het bewaren van documenten op de laptop van Apple. 

Hoe kun je documenten opslaan op een MacBook?

Voordat je bestanden en documenten kunt opslaan heb je een opslagruimte nodig. Bij een MacBook kunnen bestanden standaard op twee verschillende manieren worden opgeslagen. Bestanden kunnen namelijk op de harde schijf of in een online opslagruimte (de cloud) worden bewaard. 

De cloud van Apple wordt ook wel iDrive genoemd. Voor de online opslagruimte van Apple heb je een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig. Als je deze nog niet hebt aangemaakt moet er een iCloud account worden aangemaakt. Een iCloud account bestaat uit een combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. 

Bij het maken van een account speelt de veiligheid een belangrijke rol. Om deze reden moet er bij het maken van een account altijd voor een sterk wachtwoord worden gekozen. Een sterk wachtwoord bestaat uit: 

  • Minimaal 8 tekens
  • 1 Cijfer
  • 1 Hoofdletter
  • 1 Leesteken

Door de combinatie van letters, cijfers en leestekens is het wachtwoord voor anderen moeilijk te raden. In het artikel: sterk wachtwoord aanmaken staat stapsgewijs beschreven hoe jij een sterk wachtwoord aan kunt maken. 

Hoe kun je documenten opslaan op een MacBook
Hoe kun je documenten opslaan op een MacBook

Wil jij je gegevens gemakkelijk op je MacBook kunnen vinden?

Map maken waarin je documenten kunt opslaan op een MacBook

Door je documenten op je MacBook op te slaan, heb jij al je belangrijke bestanden altijd bij de hand.

  • Dat is: het werk dat je hebt gemaakt altijd gemakkelijk kunnen bekijken
  • Al je documenten altijd kunnen bekijken, beheren en verwijderen
  • Altijd aan je documenten kunnen werken

Dit is nog maar een topje van de ijsberg

Documenten opslaan op een MacBook met een andere naam

Als een bestand / document wordt opgeslagen speelt de naam een belangrijke rol. Want wanneer er voor een automatische naam wordt gekozen kan het soms erg lastig zijn om het gewenste bestand terug te kunnen vinden. 

Een document wordt namelijk automatisch als document met een getal erachter opgeslagen. Natuurlijk weet je met zo’n naam niet hoe je het bestand / document op een later tijdstip terug kunt vinden. Gelukkig kun je documenten opslaan op een MacBook met een logische naam.

Zo kun je de naam wijzigen en de documenten opslaan op een MacBook

Door voor een duidelijke naam te vinden kunnen de teksten later veel makkelijker worden teruggevonden. Enkele tips waarop je tijdens het bedenken van een naam op kunt letten zijn onder andere: 

  1. Noem de datum wanneer het document is opgeslagen / aangemaakt in de naam
  2. Zet het onderwerp waarover het document gaat in de naam van het bestand
  3. Plaats de documenten in een map met een logische naam

Map voor de opgeslagen bestanden maken

Wanneer er regelmatig met de laptop / computer aan toepassingen wordt gewerkt komen er al snel verschillende bestanden op de computer te staan. Door het grote aantal bestanden die op de computer komen te staan kun je het overzicht al snel kwijtraken. Om bestanden op een later tijdstip terug te kunnen vinden is het handig als je documenten met een logische naam opslaat. 

Een logische naam heeft verschillende voordelen. Met behulp van een logische naam kunnen bestanden namelijk een stuk sneller worden teruggevonden. Enkele tips hoe je documenten kunt opslaan op een MacBook zijn onder andere:

Map maken waarin je documenten kunt opslaan op een MacBook
  • Kies voor een jaartal. Bijvoorbeeld als je een map wilt hebben met allemaal bestanden die in hetzelfde jaar zijn gemaakt
  • Maak gebruik van categorieën. Bijvoorbeeld het bewerken van foto’s, video’s en documenten
  •  Gebruik subcategorieën: Bijvoorbeeld om foto’s van apen in een specifieke dierentuin bij elkaar te kunnen houden. Op deze manier kun je ook subcategorieën maken voor specifieke mensen / objecten

Nadat je de bestanden met een logische naam en in een map met een duidelijke naam hebt opgeslagen kun je de bestanden zoeken. Zoeken naar bestanden kan op verschillende manieren. Zo kun je handmatig of met behulp van Apple Finder bestanden opzoeken. De Finder van Apple is het beste met de verkenner van Windows te vergelijken. 

De zoekfunctie van Finder kan worden gebruikt door een woord / naam rechtsbovenin het zoekveld in te vullen. Nadat er een woord is ingevoerd kun je de MacBook laten zoeken door op de enter toets te drukken. Met de Apple Finder kan het beste binnen de map zelf naar een bestand worden gezocht. 

Wil jij je gegevens gemakkelijk op je MacBook kunnen vinden?

Map maken waarin je documenten kunt opslaan op een MacBook

Door je documenten op je MacBook op te slaan, heb jij al je belangrijke bestanden altijd bij de hand.

  • Dat is: het werk dat je hebt gemaakt altijd gemakkelijk kunnen bekijken
  • Al je documenten altijd kunnen bekijken, beheren en verwijderen
  • Altijd aan je documenten kunnen werken

Dit is nog maar een topje van de ijsberg

Documenten opslaan op een externe harde schijf

De interne harde schijf is niet de enige locatie waar je documenten kunt opslaan op een MacBook. Er kan namelijk ook een extern opslagapparaat zoals een externe harde schijf of een USB-stick op de MacBook worden aangesloten. 

Door een externe harde schijf op de laptop aan te sluiten kan de opslagruimte eenvoudig worden uitgebreid. Voor het aansluiten van een opslagapparaat heeft de MacBook twee vernieuwde USB-C poorten. In vergelijking met de traditionele USB poort heeft de USB-C poort verschillende voordelen zoals: 

Documenten met de macBook op een externe opslaglocatie opslaan
  • Hogere transportsnelheid waardoor bestanden sneller van de harde schijf kunnen worden gelezen en naar de harde schijf kan worden geschreven
  • Aangesloten apparaten kunnen worden opgeladen. Vooral erg handig als je de laptop onderweg gebruikt en de mobiele telefoon / tablet op wilt laden
  • Er kan een beeldscherm op de USB-C poort woorden aangesloten

Als er een extern opslagapparaat op de MacBook wordt aangesloten kan het voorkomen dat het opslagapparaat niet wordt herkend. Dit kan voorkomen wanneer het opslagapparaat niet op de juiste manier is geformatteerd. Een MacBook kan namelijk alleen opslagapparaten die op de ExFAT, Fat, Apple File System (APFS) of Mac OS zijn geformatteerd.  

Wanneer je het externe opslagapparaat op zowel Windows als het besturingssysteem van Apple (OSX) aan wilt kunnen sluiten moet het apparaat in ExFAT of Fat zijn geformatteerd. In het artikel: Wat is formatteren staat beschreven hoe je de harde schijf kunt formatteren. 

Documenten met behulp van Spotlight terugvinden

Als er enige tijd met de computer wordt gewerkt en er al veel verschillende mappen op de computer staan kan het vinden van het juiste bestand erg lastig worden.

Bestanden die ergens binnen de computer zijn opgeslagen kunnen zowel handmatig of met behulp van een programma worden gevonden.  

Opgeslagen bestanden zoeken

Als je niet goed weet waar het bestand is opgeslagen kan het erg lang duren voordat je het gewenste bestand hebt gevonden. Apple heeft hiervoor naar een oplossing ontwikkeld. Deze oplossing wordt ook wel Spotlight genoemd. Met behulp van Spotlight kan er op de hele harde naar een bestand / programma worden gezocht. 

De functie om bestanden op een MacBook te kunnen vinden kan het beste met Windows Verkenner worden vergeleken. Spotlight kan worden geopend door tegelijkertijd op de CMD toets en de spatiebalk te drukken. Vervolgens wordt er een zoekveld in het midden van het scherm getoond. Door hier een woord in te typen zal het gewenste bestand worden gevonden. 

Wil jij je gegevens gemakkelijk op je MacBook kunnen vinden?

Map maken waarin je documenten kunt opslaan op een MacBook

Door je documenten op je MacBook op te slaan, heb jij al je belangrijke bestanden altijd bij de hand.

  • Dat is: het werk dat je hebt gemaakt altijd gemakkelijk kunnen bekijken
  • Al je documenten altijd kunnen bekijken, beheren en verwijderen
  • Altijd aan je documenten kunnen werken

Dit is nog maar een topje van de ijsberg

Geef een reactie